Międzynarodowy Dzień Jogi

17

Międzynarodowy Dzień Jogi jest świętem ustanowionym 11 grudnia 2014 przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Zgodnie z rezolucją 69/131:

Joga przedstawia holistyczne podejście do zdrowia i dobrego samopoczucia.

Joga  jest zarówno sztuką życia zmierzającą ku likwidacji cierpienia, jak i nauką, powołującą się na introspekcję w analizowaniu ciała i umysłu (emocji, procesów analizy i doświadczenia wewnętrznego), a z drugiej  strony, chętnie poddającą się badaniom laboratoryjnym, psychiatrycznym, klinicznym – ogółem medycznym, na których opiera swoje terapeutyczne i prozdrowotne działania. Natomiast jeśli chodzi o specyfikę jogi – jest to praktyka zarazem fizyczna (cielesna), mentalna, jak i duchowa, o starożytnych indyjskich korzeniach, poddająca się implementacji w zróżnicowanych potrzebach i wymogach cywilizacyjnych współczesnego świata.

Joga jest metodą ściśle praktyczną, opartą na indywidualnym doświadczeniu, dyscyplinie oraz silnej etycznie postawie, wspieraną wielowiekową tradycją himalajskich joginów. Jest to metoda: wolna od jakiejkolwiek religii, uniwersalna, czyli adaptowalna do wymogów różnych kultur, oraz systematyczna – oparta na krok po kroku realizowanym systemem autoregulacji emocjonalno-cielesnej.

18

Joga wzmacnia stan naturalnego spokoju, odporności psychicznej i rezyliencji. Działa na poziomie biologicznym, wpływając na poprawę zdrowia ciała i jego wytrzymałości. W holistycznym podejściu jogi traktującym człowieka jako całość ciało-umysł, obecnym choćby w  klasycznym wykładzie jogi zawartym w Jogasutrach, joga oznacza „łączenie” i „scalanie” jako reintegracja. Jest procesem zmierzającym do przywrócenia i utrzymania równowagi (harmonii) – dzięki indywidualnej pracy przy użyciu specyficznych narzędzi: ciała – asany-pozycje jogiczne i ich sekwencje, oraz oddechu – techniki relaksacyjno-oddechowe. Jej celem jest szczęście (dobrostan) oraz zdrowie i sprawność fizyczna.

Ponadto, jogę cechuje dbałość o etyczne zasady zachowania realizowane przez tzw. dekalog jogi: 5 zakazów (prawdomówność, zakaz krzywdzenia, zakaz kradzieży, zakaz nadużywania własnego ciała, zakaz zawłaszczania) i 5 nakazów dla umysłu (czystości, zadowolenia, samodyscypliny, zgłębiania mądrości oraz bezinteresownej służby). Etyczna strona filozofii jogi ma na celu życzliwe i ciepłe relacje z otoczeniem oraz dbałość o środowisko naturalne, czyli zachowanie proekologiczne.

Od kilkunastu lat badane są medyczne i prozdrowotne właściwości jogi, zgodnie z którymi joga  traktowana jako forma treningu dla ciała i terapii dla psychiki. Co jest bowiem najistotniejsze i stanowi esencję nauk jogi – człowiek w jodze jest traktowany holistycznie jako jedność ciało-umysł/emocje, gdzie sfera psychiczna wpływa i reguluje sferę biologiczną, i odwrotnie. Praktyki jogi nakierowane są na jednoczesne oddziaływanie na ciało-umysł. Trzeba tu jednak od razu zauważyć, że tzw. trening jogą różni się od treningu sportowego tym, że nie polega na wysiłku narzucanemu ciału. To raczej narzuca metodzie jogi swoje potrzeby. Ciało jest wskaźnikiem granicy, do której dociera się w trakcie praktyki na macie, i czeka… tydzień, miesiąc, rok. Czeka cierpliwie, i słucha mądrości zakodowanej w ciele. Blokada nie zawsze oznacza blokadę anatomiczną, często są to bowiem zablokowane emocje (strach, złość, niepewność, smutek), traumy, różne uzależnienia, błędy poznawcze w rozumieniu siebie.

5

Joga jest także filozofią, powstającą od indyjskiej starożytności. Jej śladów można dopatrywać się w Wedach (ca. 1500–1200 p.n.e.), obecna jest już w młodszych Upaniszadach i Mahabharacie (ca. IV w. p.n.e.–IV n.e.), a opracowana w klasyczny system zostaje u początków naszej ery w Jogasutrach. Asany w filozofii jogi (joga-darśanie) pełnią istotną rolę, nie można o tym zapominać. Ich bardziej skomplikowana postać – od asan siedzących, poprzez odwrócone i balansowe, po coraz bardziej złożone, była użyteczna refleksyjnym badaniom nad naturą wszechświata i człowieka. Im bardziej umysł jest skoncentrowany, tym lepiej rozumie świat. Za koncentrację umysłu odpowiada, w myśli jogadarśany, asana, w której jogin może objąć kontrolą i rozszerzyć życiodajny oddech (pranę). Im spokojniejsza i „szersza” prana, tym spokojniejszy umysł (wraz z jego emocjami).

Przesłanie jogi jest krótkie i treściwe – joga jest starożytną indyjską filozofią życia, a zarazem sztuką dbania o siebie i świat, używającą różnych technik pracy z ciałem (asany) i oddechem (pranajama), a także praktyk medytacji (dhjana). Celem jogi jest szczęśliwe życie i rozwój wewnętrzny zgodny z zasadami etyki. Natomiast celem najwyższym jogi jest całkowita wolność od wszelkiej negatywności i… śmierci oraz cierpienia.

8

Wyzwolony jogin nie jest kamieniem, który patrzy obojętnie na świat… chociaż właściwie, tak właśnie patrzy, nie czuję więzów, nie podlega emocjom, ale życzliwość, współczucie i chęć szerzenia mądrości i pomocy jest w nim nadal aktywna, żeby nie powiem, że jest tylko taką istotą utkaną z dobroci i wglądu. Nawet po stracie ciała, pięć elementów zawsze musi wrócić do swego źródła, jakaś część jogina pozostaje w przestrzeni siddhów (spełnionych), skąd udziela nauk, wsparcia i błogosławieństwa istotom ziemskim. Tego o jodze nauczyły mnie Himalaje.

Wczoraj podczas Międzynarodowego Dnia Jogi organizowanego we Wrocławiu przez Honorowy Konsulat Indii w ramach festiwalu Kalejdoskop Kultur było pięknie: słońce, zieleń parku i wspólna praktyka przez ponad 7 godzin… Do zobaczenia za rok!

Link do wydarzenia: https://www.facebook.com/events/639072503223437/

Na zdjęciach: http://www.izaraczkowska.pl

Zamieszczone w joga

3 uwagi do wpisu “Międzynarodowy Dzień Jogi

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s